Mokry układ wydechowy

22 maja 2020 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 5, Technika jachtowa

Temperatura gazów wydechowych silnika spalinowego osiąga bardzo wysokie wartości. Silnik diesla może z łatwością wytwarzać gazy spalinowe o temperaturze około 1000°C.

Rys. 1. Silnik spalinowy i elementy mokrego układu wydechowego

Prędkość rozchodzenia się dźwięków w powietrzu zależy od jego temperatury. Im wyższa temperatura gazów wydechowych, tym wyższa jest szybkość rozchodzenia się dźwięków.

Poziom dźwięku, tj. jego względna głośność odbierana przez ludzkie ucho zależy z kolei od szybkości rozchodzenia się fal dźwiękowych. Gdy zmienia się szybkość przenoszenia się dźwięków, następuje proporcjonalne obniżenie ich poziomu.

„Mokry” układ wydechowy znacząco zmniejsza hałas oraz typową woń spalin silnika diesla.

W zależności od ogólnej konstrukcji układu, spaliny mogą przepływać przez jeden lub kilka następujących podzespołów:

  • wąż wydechu,
  • blokada wodna/tłumik,
  • „gęsia szyja”,
  • złączka pawężowa.

Zalety ,,mokrego” układu wydechowego marki VETUS

  • łatwa instalacja, dzięki obrotowym króćcom w tłumikach i blokadach wodnych,
  • redukcja hałasu przy minimalnym ciśnieniu wstecznym,
  • kombinacja produktów wykorzystujących połączenie „gęsia szyja”/tłumik oraz blokada wody/tłumik,
  • układ odpowietrzający łatwy w obsłudze oraz odporny na korozję,
  • wyjątkowo elastyczne węże wydechowe, ułatwiające montaż.


„Suchy” układ wydechowy cechuje olbrzymia ilość hałasu i woń spalin diesla. Jednakże, stosując wtrysk wypływającej wody chłodzącej silnika do układu wydechowego, można uzyskać obniżenie temperatury gazów wydechowych do około 50°C.

Alarm temperatury wydechu

Przede wszystkim bezpieczeństwo! Sugerujemy w przedziale wydechowym umieszczać dodatkowy czujnik pomiaru temperatury gazów wydechowych!

Zatkanie czerpania poboru wody silnika lub uszkodzenia wirnika pompy wody będą skutkowały kompletną utratą, lub poważnym zmniejszeniem ilości wody chłodzącej w układzie wydechowym. W takim przypadku temperatura elementów układu wydechowego wzrośnie znacznie szybciej niż temperatura silnika. Zalecamy stosowanie alarmu temperatury układu wydechowego, który zapewnia wizualny i dźwiękowy alarm, gdy temperatura wewnątrz węża wydechowego lub blokady wodnej przekracza dopuszczalną wartość.

Na rysunku 2a przedstawiono czujnik temperatury gazów wydechowych oraz sposób jego montażu. Może on być montowany w wężu wydechowym lub bezpośrednio w blokadzie wodnej. Zaś na rysunku 2b przedstawiono wskaźnik temperatury gazów wydechowych.

Rys. 2a, 2b. Czujnik temperatury gazów wydechowych oraz wskaźnik z alarmem temperatury gazów wydechowych