Bezwibracyjny napęd elektryczny VETUS seria E-POD o mocy 8 kW

10 września 2020 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 6, Technika jachtowa

E-POD jest zaprojektowany w taki sposób, aby działał bezwibracyjnie oraz bezszelestnie.

Konstrukcja śruby oparta jest na technologii używanej w okrętach podwodnych. Została opracowana oraz przetestowana przez MARIN (Morski Instytut Badawczy w Holandii). Śruba pracuje w zamkniętym obwodzie, dzięki temu minimalizuje efekt kawitacji, tym samym również i hałas, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności w porównaniu do konwencjonalnej śruby napędowej. Dzięki zastosowaniu śruby napędowej w zamkniętej przestrzeni, siła ciągu ulega poprawieniu. W konsekwencji do napędzania łodzi potrzebna jest mniejsza moc w porównaniu z konwencjonalną śrubą napędową. System jest również bardzo kompaktowy, ponieważ dodatkowe elementy układu napędowego nie są wymagane.

E-POD współpracuje z protokołem CAN (V-CAN), dlatego można go łatwo podłączyć do istniejącej linii CAN na łodzi. Dodatkowe kable są wtedy również niepotrzebne. Instalacja jest prosta, a konserwacja ograniczona do minimum.

Najważniejsze cechy:

  • bezwibracyjny, cichy silnik,
  • prosta instalacja i konserwacja,
  • zwarta konstrukcja całego urządzenia,
  • nie jest wymagane aktywne chłodzenie,
  • minimalna ingerencja w konstrukcję jachtu,
  • specjalna konstrukcja i kształt śruby napędowej,
  • unikalny na rynku system „aktywnego hamowania silnikiem”,
  • silnik zawiera kompletny układ napędowy, w tym śrubę napędową, obudowę,
  • może być stosowany w połączeniu ze sterem strumieniowym BOW PRO 48 V w jednym układzie baterii akumulatorów.