Spalinowo-hydrauliczny napęd jachtowy

21 czerwca 2021 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 9, Technika jachtowa

W niektórych przypadkach najlepiej jest napędzać wał śruby napędowej za pomocą silnika hydraulicznego zamiast zwykłego zespołu napędowego składającego się z silnika spalinowego i przekładni mechanicznej.

Hydrauliczna pompa łopatkowa zostaje zainstalowana przy silniku zamiast skrzyni biegów. Pompa ta zasysa płyn hydrauliczny ze zbiornika zasobnikowego z zabudowaną chłodnicą oleju hydraulicznego i dostarcza go pod ciśnieniem do zaworu regulującego prędkość i kierunek obrotowy. Zawór ten ustala kierunek i ilość płynu hydraulicznego doprowadzanego do hydraulicznego silnika napędowego pompy łopatkowej, który może wówczas obracać się w wybranym kierunku w prawo (w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara) lub w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Przełożenie (redukcję) w układzie napędu uzyskuje się w wyniku różnicy pojemności pomiędzy pompą łopatkową a silnikiem hydraulicznym. W przypadku instalacji VETUS maksymalna redukcja liczby obrotów silnika do liczby obrotów śruby napędowej (wału) wynosi od 2,1 do 1,9. Maksymalna dopuszczalna moc silnika spalinowego wynosi 50 kW (67 KM), a maksymalne obroty silnika spalinowego to 3000 obr./min. Dla opisanej konstrukcji w większości przypadków wystarcza wał o średnicy 25 mm, a kołnierz wyjściowy silnika hydraulicznego firmy VETUS pasuje do podatnych sprzęgieł tej firmy.

Rys. 1. Schemat poglądowy napędu spalinowo-hydraulicznego

Głównymi zaletami tego systemu jest to, że napędowy silnik spalinowy można usytuować praktycznie w dowolnym miejscu na łodzi, pracuje on z niższymi prędkościami obrotowymi niż w przypadku klasycznego napędu, co stanowczo wydłuża jego żywotność, może też mieć niższą moc niż w przypadku układu z mechaniczną przekładnią. Daje to oszczędność w zużyciu paliwa i cichszą pracę, a także dodatkowe miejsce, które można zagospodarować na przykład na potrzeby użytkowe jachtu.