Farby dla profesjonalistów w branży jachtowej

20 grudnia 2021 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 11, Technika jachtowa

Niezależnie od tego, czy to drobna naprawa, czy aplikacja nowej warstwy farby przeciwporostowej, każdy chce, aby jego łódź wyglądała niesamowicie. Dla majsterkowiczów blichtr i splendor Riwiery Francuskiej i Włoskiej może wydawać się bardzo odległy. Jednak luksusowy świat super yachts jest bliżej domu, niż mogłoby się wydawać…

AkzoNobel Yacht Coatings, znana wśród klientów detalicznych z szeroko rozpoznawalnej marki International®, jest również siłą napędową innej marki, Awlgrip®. Założona w USA w 1973 r. firma Awlgrip jest liderem na rynku profesjonalnych powłok nawierzchniowych i jest szeroko stosowana jako powłoka nad linią wody dla super yachts i innych średniej wielkości jednostek pływających z wyższej półki. Na rynku superjachtów i na rynku profesjonalnym zdecydowana większość tych luksusowych łodzi korzysta z pełnych schematów Awlgrip. W rzeczywistości możemy śmiało powiedzieć, że co najmniej połowa wszystkich europejskich superjachtów będzie wyposażona w produkt Awlgrip w taki czy inny sposób. Dostęp do tej marki dla klientów z naszego regionu jest obecnie znacznie łatwiejszy, ponieważ Awlgrip w 2021 r. uruchomił magazyn, system mieszalniczy oraz przeszkolił techników w Polsce. Produkty są zatem bardziej dostępne, a wsparcie techniczne znacznie ułatwia bezstresową aplikację.

Podobnie jak International, Awlgrip oznacza wyjątkową jakość i obsługę. Na rynku profesjonalnym stwierdzenie, że standardy malowania są wysokie, byłoby ogromnym niedomówieniem. Przy znaczącym udziale (niektórzy szacują, że 50%) każdego nowego projektu, proces malowania zwykle trwa miesiące i jest dokładnie analizowany. W końcu, obok projektu jednostki, najważniejszym czynnikiem wpływającym na ogólny wygląd jachtu jest właśnie malowanie. Dla klientów te wyjątkowo wysokie standardy są dobrą rzeczą: ci sami chemicy, którzy codziennie pracują nad rozwojem nowej generacji produktów Awlgrip, są częścią tego samego zespołu opracowującego nową generację wyrobów dla hobbystów i profesjonalistów.

Jeśli więc ten sam zespół pracuje nad tymi produktami, dlaczego nie mieć jednej marki? Odpowiedź nie jest prosta, ale zależy przede wszystkim od różnic w zastosowaniu i technologii. Podczas gdy majsterkowicz najprawdopodobniej maluje wałkiem i pędzlem, profesjonalni aplikatorzy będą używać technologii natrysku w przestrzeni zachowującej właściwe warunki aplikacji, takie jak odpowiednia temperatura, wilgotność oraz czystość. Posiadanie obu marek tworzy rozróżnienie między hobbystą a profesjonalnym użytkownikiem końcowym. Inną kluczową różnicą jest to, że Awlgrip koncentruje się na schematach powyżej linii wodnej i produktach opracowanych do zastosowań profesjonalnych, podczas gdy produkty International są używane zarówno przez użytkowników DIY, jak i profesjonalistów na wszystkim, od trzymetrowych pontonów po ekskluzywne superjachty mierzące ponad 100 metrów.

Od 140 lat międzynarodowi chemicy pracowali nad stałym ulepszaniem powłok, aby sprostały najtrudniejszym wyzwaniom w najbardziej przyjazny dla środowiska sposób. Jednocześnie dla Awlgrip bycie w czołówce technologii powłok nawierzchniowych i leżących u ich podstaw schematów ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia znanego na całym świecie wykończenia. Mówiąc najprościej, można śmiało powiedzieć, że obie marki są liderami w swoich dziedzinach, skupiając się na potrzebach klientów i opracowując odpowiednie rozwiązania. Rzućmy okiem na kilka przykładów.

International od ponad wieku pomaga właścicielom jachtów malować jak profesjonaliści, uważnie przyglądając się ich różnym potrzebom i opracowując rozwiązania wychodzące im naprzeciw. Na przykład, powszechnym wyzwaniem, z jakim borykają się żeglarze na całym świecie, jest słaba przyczepność farby przeciwporostowej do śrub napędowych. Zespół chemików przyjrzał się temu wyzwaniu i opracował Propeller Primer. Ten podkład, w przeciwieństwie do wyrobów konkurencyjnych, nie zawiera agresywnych składników. Jest to szybkoschnący, jednoskładnikowy podkład na bazie wodnej i został opracowany do stosowania na śrubach napędowych i przekładniach rufowych. Propeller Primer ma doskonałe właściwości adhezyjne dzięki podwójnie aktywowanej technologii wiązania. Działając w połączeniu z zalecanym środkiem przeciwporostowym, jest elementem systemu ochrony śrub napędowych i podwodnych elementów metalowych przed gromadzeniem się porostów.

Dla tych żeglarzy i profesjonalistów, którzy chcą odnowić burty, ale nie mają możliwości aplikacji natryskowej, w ofercie znajduje się Perfection® Pro. Jest to produkt, który daje fantastyczne wykończenie dzięki aplikacji wałkiem i pędzlem. Perfection Pro występuje w pełnej wersji, zawierającej podkład, warstwę nawierzchniową i lakier.

W świecie super yachts wykończenie Awlgrip jest znane ze swojego niesamowitego odbicia lub „wyróżnienia obrazu” (DOI). Istnieją cztery różne powłoki nawierzchniowe Awlgrip, które zaspokoją potrzeby żeglarzy, a dostępnych jest ponad 18 tys. kolorów, dzięki którym jacht będzie wyróżniał się na tle innych jednostek. Awlgrip Topcoat jest oryginalnym wykończeniem jachtu i zapewnia niezwykłą trwałość. Powłoka nawierzchniowa Awlcraft® 2000 zapewnia trwałość i możliwość naprawy. Awlcraft SE (Solids and Effects) to rewolucyjny system lakierów bazowych i lakierów bezbarwnych, który pozwala na kolejny poziom personalizacji, aby uzyskać jednolite kolory lub efekty, takie jak wykończenia metaliczne i perłowe. Nowy bezbarwny lakier Awlcraft CS (Customizable Sheen) może zapewnić matowe lub satynowe wykończenie. Najnowszą powłoką nawierzchniową w gamie jest wielokrotnie nagradzana Awlgrip HDT (technologia wysokiej rozdzielczości), która zapewnia zalety wytrzymałej powłoki nawierzchniowej, ale można ją również naprawić, zapewniając jednocześnie oszałamiający kolor i DOI. Awlgrip HDT to warstwa nawierzchniowa najnowszej generacji.

Kolejny ciekawy produkt to Awlgrip Quick Build, produkt do gruntowania jachtów oraz równocześnie do uzupełniania ubytków. Zarówno funkcja Quick Build Sealer, jak i Quick Build Surfacer wykorzystują tę samą bazę, w której tylko utwardzacze i rozcieńczalniki zmieniają się w zależności od wymaganego zastosowania. Ten szybki schemat oznacza, że ​​łódź może być zagruntowana i pomalowana tego samego dnia, co jest idealne dla profesjonalnych wykonawców szukających oszczędności i dla stoczni poszukujących większej przepustowości.

Podsumowując, zarówno Awlgrip, jak i International koncentrują się na maksymalizowaniu wydajności, oszczędności czasu oraz zmniejszeniu zużycia surowca z zachowaniem najwyższych parametrów jakości wykończenia. Bez względu na to, czy malowanie ma dotyczyć luksusowego jachtu z Cannes, superjachtu, czy popularnej łodzi motorowej niewielkich rozmiarów, korzyści płynące z powłok AkzoNobel Yacht Coating są w zasięgu każdej z grup. Produkty International i Awlgrip są dostępne dla osób samodzielnie wykonujących prace przy swojej łodzi oraz dla szeregu profesjonalistów. International jest obecny w Polsce od lat, jednak dopiero w 2021 r. został uruchomiony mieszalnik tej marki równolegle z wdrożeniem mieszalnika Awlgrip. Aktualnie dystrybucją tych produktów, wsparciem technicznym oraz wdrożeniami zajmuje się zespół działu jachtowego firmy Troton.

Tekst na podstawie materiałów Akzo Nobel.
Tłumaczenie i opracowanie: Joanna Janiak-Frais