Napęd elektryczny VETUS serii E-LINE o mocy 5, 7,5 i 10 kW (a w niedalekiej przyszłości moce 15 kW i 18 kW)

6 kwietnia 2022 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 12, Osprzęt jachtowy

Firma VETUS po raz pierwszy wprowadziła na rynek napęd elektryczny – model EP2200 – około 20 lat temu. Teraz przedstawia zupełnie nowy pakiet napędów elektrycznych serii E-LINE i E-POD.

Podczas projektowania systemów elektrycznych, inżynierowie dbają, by wrażenia żeglarskie przy stosowaniu silnika elektrycznego były jak najbardziej zbliżone do pływania z silnikiem spalinowym – ale oczywiście bez emisji spalin i hałasu.

Silnik E-LINE i system E-POD przyspieszają mocniej i szybciej, niż silnik Diesla. Ponadto, napęd elektryczny nie wymaga zastosowania skrzyni biegów i sprzęgła. Oznacza to, że podczas odwracania napędu śruby napędowej, cały rozpędzony silnik elektryczny z dużej prędkości musi natychmiast zatrzymać się, by obrócić wał w przeciwnym kierunku. Aby umożliwić szybkie manewrowanie mocą wsteczną, jak w przypadku sprzęgła, firma VETUS opracowała aktywny hamulec elektryczny dla elektrycznych systemów napędowych E-LINE i E-POD.

Jachtowy silnik elektryczny

Wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego jest wykorzystywany do szybkiej i aktywnej zmiany kierunku obrotów. Dzięki aktywnemu hamulcowi elektrycznemu, w razie potrzeby możliwe jest zatrzymanie łodzi na dystansie jej jednej długości.

Funkcja zabezpieczenia akumulatora

Rozładowanie zestawu akumulatorów poniżej określonego minimalnego napięcia spowoduje ich uszkodzenie i skrócenie żywotności. Aby temu zapobiec, opatentowany sterownik silnika napędów elektrycznych VETUS aktywnie monitoruje stan naładowania akumulatora poprzez weryfikację napięcia i poboru prądu.

Funkcja podwyższenia napięcia ładowania

Kolejną unikalną cechą silników napędu elektrycznego VETUS jest opatentowana funkcja podwyższenia napięcia ładowania Boosted Battery Charge. Za pomocą tej funkcji można użyć ładowarki 24V do naładowania pakietu akumulatorów napędu do wymaganej wartości 48 V. Jest to korzyść ekonomiczna, ponieważ ładowarka 24 V jest powszechniejsza w użyciu.

Obecny zakres mocy serii E-LINE (5 kW, 7,5 kW oraz 10 kW) to idealne rozwiązanie dla łodzi o długości do 9 metrów. Napęd stanowi jedną zwartą konstrukcję ze sterownikiem silnika i bardzo wydajnym silnikiem w jednym, zestaw zawiera również wsporniki i mocowania silnika. Cały system montuje się w bardzo prosty i szybki sposób typu plug & play.

Wysoka moc silnika i duże odległości do pokonania na jednym ładowaniu akumulatora są możliwe dzięki wydajnemu zarządzaniu energią elektryczną i chłodzeniu cieczą silnika elektrycznego. Uchwyty mocujące silnik umożliwiają łatwą regulację jego wysokości podczas montażu i ustawiania nachylenia wału śrubowego w zakresie od 0° do 8°. Ułatwia to połączenie z istniejącym wałem śrubowym. Dołączone do zestawu uchwyty mocujące silnik do jego poduszek zostały opracowane specjalnie dla elektrycznych silników napędowych.