Sukces I Sympozjum Techniki Motorowodnej na Politechnice Poznańskiej

10 września 2024 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 19, Technika jachtowa

13 czerwca 2024 roku na Politechnice Poznańskiej odbyło się I Sympozjum Techniki Motorowodnej objęte patronatem honorowym przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego – Marka Woźniaka.

Wydarzenie to zgromadziło ekspertów branży, grono akademickie, studentów oraz pasjonatów techniki motorowodnej. Na sympozjum przyjechali zaproszeni goście z całej Polski m.in. z Trójmiasta, Warszawy, Bydgoszczy oraz Wrocławia. Podczas dwóch paneli mieliśmy możliwość wysłuchania 14 referatów dotyczących najnowszych trendów w dziedzinie motorowodnej, jak również zapoznania się z prezentacjami pasjonatów o ich prywatnej działalności w tym obszarze (rys. 1).

Rys. 1. Uczestnicy I Sympozjum Techniki Motorowodnej podczas prelekcji w sali 123 biblioteki technicznej

Przed Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej partnerzy pokazali swoje łodzie, w których budowę wkładają całe serce i każdą wolną chwilę. Wśród nich znalazły się trzy unikalne jednostki: 5,5-metrowy jacht żaglowy otwartopokładowy Disco Volante (rys. 2), sportowy katamaran – Thundercat Zapcat (rys. 3) oraz łódź Koła Naukowego PWr Solar Boat Team Politechniki Wrocławskiej – Solaris I (rys. 4), która brała udział w zawodach w Stanach Zjednoczonych i Niderlandach. W wydarzeniu wzięło udział ponad 70 osób, co stanowi o niewątpliwym sukcesie!

Rys. 2. Jacht żaglowy projektu włoskiego konstruktora – Paolo Giordano; szkutnik – Jakub Borucki
Rys. 3. Sportowy katamaran Thundercat Zapcat [1]
Rys. 4. Solaris I – łódź Koła Naukowego PWr Solar Boat Team z Politechniki Wrocławskiej [2]

Jak ważne to było spotkanie w zakresie transportu wodnego świadczyć może liczba specjalistycznych prelekcji, które jedynie pokrótce zostaną przytoczone w celu przedstawienia ogromu wiedzy i potencjału, jaki drzemie w technice motorowodnej. Sympozjum otwarte zostało przez dr hab. inż. Agnieszkę Misztal, prof. PP, prorektor Politechniki Poznańskiej, która w swoim wystąpieniu przedstawiła całokształt działalności studenckich na uczelni [3, 4]. Przewodniczący naszego Koła Naukowego, Sebastian Freda, przedstawił kluczowe informacje o bieżących działaniach i planach rozwoju KN, inspirując uczestników sympozjum do śledzenia naszej #DrogadoMonako. Wskazał ważny aspekt współpracy i fakt, że siła członka tkwi w zespole, a siła zespołu w każdej indywidualnej osobie (rys. 5).

Rys. 5. Struktura Koła Naukowego PUT Powertrain, w której każdy wnosi kluczowe wsparcie

Opiekun Koła Naukowego, dr hab. inż. Wojciech Cieślik, przedstawił kluczowe aspekty alternatywnego podejścia do tematyki sportów wodnych (rys. 6). Prezentacja ta uświadomiła nam konieczność integracji wielu aspektów podczas projektowania #POWERboat, takich jak: kształt łodzi, właściwy dobór systemu napędowego oraz produkcji, magazynowania i zarządzania energią.

Rys. 6. Alternatywne aspekty, które należy uwzględniać przy projektowaniu nowoczesnych łodzi wyścigowych [5, 6]

Dyrektor VETUS Polska dr inż. Tomasz Gonciarz przedstawił potencjał branży jachtowej w Polsce, uświadamiając nam nasze przyszłe możliwości rozwoju kariery zawodowej. Podzespoły VETUS, mimo że na pierwszy rzut oka niewidoczne na jachtach, są podstawą wielu jednostek pływających, dlatego i w naszej łodzi solarno-wodorowej kilka komponentów zostanie zamontowanych (rys. 7).

Rys. 7. Schemat napędu elektrycznego w łodzi motorowodnej [7]

Prezentacja dr inż. Katarzyny Panasiuk otworzyła nam horyzonty w dziedzinie laminatów i kompozytów (rys. 8) kluczowych dla #POWERboat. Dzięki niej wiemy, że nasza łódka będzie korzystać z nowych technologii materiałów hybrydowych, zapewniających zarówno wytrzymałość, lekkość, jak i nowoczesny wygląd.

Rys. 8. Prezentacja metod tworzenia kompozytów w technologii infuzji próżniowej [8]

Dr inż. Patrycja Walichnowska przygotowała prezentację, dzięki której otrzymaliśmy cenne wskazówki dotyczące paneli fotowoltaicznych (rys. 9), kluczowych w aspekcie generowania energii elektrycznej bezpośrednio na pokładzie jednostki pływającej. Informacje te pomogą nam osiągnąć sukces w wyścigu wytrzymałościowym.

Rys. 9. Pozytywne aspekty wykorzystania paneli fotowoltaicznych [9]

Na zakończenie pierwszego panelu swoją prezentację przedstawił mgr inż. Michał Rawecki. Omówił on potencjał inżynierii odwrotnej zarówno w przemyśle, jak i w zastosowaniach, które możemy wykorzystać podczas projektowania miejsca na specyficzne wyposażenie łodzi, które zainstalujemy. Dla technologii skanowania 3D nie ma dzisiaj rzeczy niemożliwych, co prelegent potwierdził, wskazując realizację wielkogabarytowych śrub napędowych (rys. 10).

Rys. 10. Proces skanowania oraz projektowania wielkogabarytowych śrub napędowych [10, 11]

W przerwie między panelami wykonano pamiątkowe zdjęcie na tle Centrum Wykładowego i wystawionych łodzi. Jak widać, frekwencja przerosła nasze oczekiwania (rys. 11). Następnie odbyło się oficjalne otwarcie warsztatu (rys. 12). Przewodniczący Koła, Sebastian Freda, wspólnie z opiekunem Koła, dr hab. inż. Wojciechem Cieślikiem oraz Prorektor, dr hab. inż. Agnieszką Misztal, prof. PP, uroczyście przecięli wstęgę, symbolicznie inaugurując naszą nową pracownię. Była to chwila radości i dumy dla wszystkich członków Koła. W środku warsztatu kilka słów powiedział o nim inż. Jakub Wasiela, przedstawiając jego najważniejsze elementy (rys. 13). Po wszystkim na gości czekał słodki poczęstunek.

Rys. 11. Uczestnicy I Sympozjum Techniki Motorowodnej
Rys. 12. Otwarcie warsztatu KN PUT Powertrain
Rys. 13. Oprowadzenie gości po warsztacie KN PUT Powertrain

Drugi panel poświęcony został rozwiązaniom ściśle ukierunkowanym na zastosowania potrzebne w budowie POWERboat, ale również znalazły się w nim prezentacje z pozoru odbiegające od głównej tematyki sympozjum. Zgodnie z kolejnością wystąpień:

Panel II otworzył mgr Andrzej Kaleciński, udziałowiec w firmie Prime Marine, który szczegółowo omówił mocne strony silników elektrycznych Torqeedo, niezbędne w kontekście naszego projektu (rys. 14). Podkreślił, że wydarzenie, które zorganizowaliśmy, powinno na stałe wpisać się w kalendarz imprez motorowodnych w Polsce.

Rys. 14. Torqeedo produkuje obecnie silniki elektryczne służące do napędu wielu jednostek pływających [12-14]

Następnie inż. Mikołaj Klekowicki przedstawił słuchaczom projekt łodzi solarno-wodorowej, wskazując, co się dzieje, gdy za projektowanie łodzi biorą się lotnicy. Liczba pomysłów jest ogromna i jeżeli połowa z nich się zrealizuje, to nasza łódka będzie latać nad wodą (rys. 15).

Rys. 15. Koncepcja kadłuba łodzi od PUT Powertrain [5, 15]

Mgr inż. Mateusz Dutkiewicz szczegółowo opisał zaawansowane techniki projektowania elementów kompozytowych, dzieląc się innowacyjnymi metodami konstrukcyjnymi. Przedstawił on również wszystkie zalety i wady poszczególnych metod tworzenia kopyt. Jego wiedza jest tak obszerna, że liczymy na kolejne spotkania już w gronie projektantów Koła Naukowego, żeby sprostać wymaganiom technologii wytwarzania laminatów.

Prezentacja Jakuba Boruckiego – pasjonata sportów wodnych – przybliżyła różnorodne aspekty szkutnictwa. Pan Jakub, dzieląc się swoją wiedzą i praktycznym doświadczeniem, pokazał nam, że skoro w pojedynkę można zbudować tak piękną łódź, jaką bez wątpienia jest Disco Volante (prezentowane tego dnia przed Centrum Wykładowym), to również my osiągniemy sukces.

W zastępstwo za mgr inż. Błażeja Predko, właściciela firmy Lamdo Yachts [16], przyjechał technik Grzegorz Bałdyga. Ta prezentacja lekko wywróciła nasze dotychczasowe przekonania o technologii wykonania naszej łodzi, ponieważ zaproponowali oni nowoczesny druk 3D jako alternatywę dla budowy kopyt.

Niezmiernie cieszymy się, że nasze Sympozjum Techniki Motorowodnej odwiedził zespół z Politechniki Wrocławskiej z Koła Naukowego PWr Solar Boat Team. Prezentacja prowadzona przez inż. Marcina Matuszewskiego oraz inż. Pawła Ledwonia uświadomiła nam, jak wiele przeżywa zespół startujący w międzynarodowych zawodach. Liczymy na to, że i nasze osiągnięcia będą równie imponujące, co łodzi Solaris I. Trzymamy kciuki za trzeci projekt łodzi DKM.

Ostatnie, ale jakże ważne wystąpienie dotyczyło pomysłu na rozwój warsztatu pod Centrum Wykładowym. Prezentacja wygłoszona przez Gabrielę Tocicką oraz Aleksandrę Mruk – członkinie koła naukowego Pracownia Architektury Zrównoważonej pod opieką prof. Sławomira Rosolskiego – wskazała możliwości rozbudowy przestrzeni o antresolę, na której będą mogły się toczyć dalsze prace poszczególnych sekcji (rys. 16).

Rys. 16. Prezentacja pomysłów Koła Naukowego Pracownia Architektury Zrównoważonej podczas otwarcia warsztatu pod Centrum Wykładowym [17]

Z opinii płynących po wydarzeniu ze wszystkich stron zgodnie stwierdzamy, że II Sympozjum Techniki Motorowodnej odbędzie się, a żeby nie przegapić okazji do uczestnictwa, prosimy śledzić profile społecznościowe Koła Naukowego PUT Powertrain. Pełna fotorelacja oraz film z wydarzenia dostępny jest na stronie internetowej koła naukowego (rys. 17).

Rys. 17. Film podsumowujący I Sympozjum Techniki Motorowodnej zorganizowane w 2024 r.

Organizatorzy pragną złożyć serdeczne podziękowania oficjalnemu komitetowi organizacyjnemu w składzie: dr. hab. inż. Wojciech Cieślik, Sebastian Freda, prof. dr hab. inż. Paweł Fuć, prof. dr hab. inż. Piotr Lijewski, dr hab. inż. Remigiusz Jasiński, inż. Patryk Ossowski, inż. Wiktor Preuss, inż. Agata Pera, inż.  Malwina Nowak, inż. Aleksander Ludwiczak, inż. Jakub Wasiela, inż. Mikołaj Klekowicki, Mateusz Szczuczyński, Marharyta Albatova oraz pozostałym organizatorom i uczestnikom sympozjum.

dr hab. inż. Wojciech Cieślik
Sebastian Freda
Politechnika Poznańska

Bibliografia:

  1. Suszczyk A., Cieślik W. Zapcat Thundercat Polska. Ekstremalne wyścigi dwuosobowych katamaranów, Biuletyn Techniki Jachtowej. 2021
  2. https://solarboat.pwr.edu.pl/
  3. https://rkn.put.poznan.pl/kola-i-organizacje
  4. https://put.poznan.pl/
  5. Cieślik W., Wasiela J., Kiwacz K., Klekowicki M. Politechnika Poznańska buduje łódź solarno-wodorową. Ambitne plany uczestnictwa PUT Powertrain w zawodach Monaco Energy Boat Challenge. Biuletyn Techniki Jachtowej. 2024
  6. Cieślik W., Zawartowski J., Antczak W. Eksploatacja i diagnostyka jachtowego napędu elektrycznego – możliwości badawczo-dydaktyczne stanowiska VETUS E-Line 7500 W. Biuletyn Techniki Jachtowej. 2023
  7. https://vetus.com/
  8. https://wm.umg.edu.pl/
  9. https://pbs.edu.pl/pl/
  10. https://reversesolutions.pl/
  11. Cieślik W., Rawecki M. Mobilne systemy skanowania. Kontrola jakości i inżynieria odwrotna w jachtingu i szkutnictwie. Biuletyn Techniki Jachtowej. 2022
  12. https://primemarine.com.pl/
  13. Cieślik W., Napędy elektryczne w jachtingu rekreacyjnym, Biuletyn Techniki Jachtowej. 2022
  14. https://www.torqeedo.com
  15. https://power.put.poznan.pl/
  16. https://www.lamdoyachts.com/
  17. https://www.instagram.com/kolonaukowepaz/