Wywiad z Pawłem Iwanickim, szefem sprzedaży ds. Marine w firmie Tezana

10 września 2024 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 19, Wodna pasja

Znajdujemy się na V edycji Polboat Yachting Festival w marinie w Gdyni. Wystawcy z całej Polski dopisali. Prezentują się m.in. stocznie, takie jak Galeon, Saxdor czy Sunreef. Spośród kilkudziesięciu jachtów można dostrzec wiele jednostek żaglowych i motorowodnych. Niektóre z nich mają dopiero swoją premierę, jak jacht Saxdor 400.

Dzisiaj skupimy się na stoisku firmy Tezana, dystrybutora skrzyń przekładniowych, elementów układów napędowych i oczywiście silników Diesla stosowanych w przemyśle, agregatach prądotwórczych, maszynach budowlanych, ciężarówkach i jednostkach pływających.


Czym się Pan zajmuje w firmie Tezana?

Paweł Iwanicki, Tezana: Z racji dość dużego doświadczenia w branży motorowodnej czy morskiej zajmuję się wszelkimi projektami związanymi z napędami jednostek pływających.

Nazwa naszej firmy, Tezana, to skrót od Technika Zastosowań Napędów. To właśnie napędy są główną działalnością naszej firmy. Dostarczamy je chociażby do pojazdów takich jak maszyny budowlane, traktory czy ciężarówki. Oprócz silników przemysłowych i stosowanych w pojazdach, w ofercie Tezana są również silniki napędowe do jednostek pływających o mocach od 78 do 1000 KM.

W ostatnich latach silniki spalinowe znalazły się na cenzurowanym, coraz ostrzejsze normy emisji powodują, że coraz trudniej je spełnić i jest to bardzo kosztowne. W związku z tym postanowiliśmy zdywersyfikować naszą ofertę poprzez wprowadzenie silników elektrycznych zarówno do zastosowań rekreacyjnych, jak i komercyjnych.

Nawiązaliśmy współpracę z Elco – to firma ze Stanów Zjednoczonych, która ma bardzo długie tradycje jeśli chodzi o elektryczne jednostki napędowe stosowane w jachtach. Ich pierwsze łodzie pokazały się na rynku już w roku 1893. Wśród postaci nabywających takie silniki byli np. car Mikołaj II czy Henry Ford. Zdecydowaliśmy, że to właśnie my wprowadzimy silniki elektryczne firmy Elco na polski rynek. Jest to trudne zadanie, ponieważ w Europie klienci nie mają świadomości, czym jest marka Elco. Liczymy jednak, że przez szeroki wachlarz oferty będziemy w stanie zaspokoić potrzeby każdego klienta. Wierzymy, że w najbliższej przyszłości dzięki naszym działaniom o marce Elco w Polsce będzie głośno.

Jaka jest historia firmy Tezana? Od kiedy funkcjonujecie?

Firma Tezana powstała 27 lat temu, zatem na rynku jesteśmy już dosyć długo. Obejmujemy rynek polski, ale nie tylko. Z ramienia firmy FPT (Fiat Powertrain Technologies), której jesteśmy dystrybutorem, sprzedajemy silniki do odbiorców takich jak Jelcz, który tworzy ciężarówki mające przewozić systemy rakietowe HIMARS zakupione przez Polskę od Amerykanów. Współpracujemy także przy projekcie modernizacji Starów ze Starachowic. Samochody te przechodzą modernizację układów napędowych, a my dostarczamy zarówno silniki, jak i skrzynie biegów.

Jakie produkty macie dla branży jachtowej?

Tak naprawdę to w ofercie FPT są całe rodziny silników, i w zależności od konfiguracji można je zastosować do różnych zadań. Patrząc np. na rodzinę silników Cursor – są to jednostki Diesla o pojemności od 10 do 16 litrów. Są elektroniczne i posiadają systemy takie jak common rail. Takie jednostki napędowe można stosować w ciężarówkach, ale także w jachtach.

Jeśli chodzi o jednostki pływające, to występują w dwóch wersjach, różniących się chłodzeniem. Silniki z wymiennikami ciepła wykorzystują wodę zaburtową do chłodzenia. Inną opcją jest system kil cooling, czyli z chłodzeniem kilowym, gdzie wymienniki ciepła montowane są na dnie jednostki. Wtedy woda otaczająca kadłub jest czynnikiem chłodzącym cały silnik.

Jednak koncepcja silnika jest identyczna niezależnie od pojazdu, w jakim będzie on montowany. Po prostu silnik przemysłowy jest marynizowany. Rolą firmy Tezana jest praca wspólnie z producentem. Tezana zaangażowana jest w momencie budowy prototypu i podczas ustalania parametrów danej jednostki napędowej. Tak samo wygląda podczas współpracy ze stoczniami czy z projektantami jachtów. Przy wspólnej pracy ustalamy szczegóły danego silnika, jaki ma trafić na jednostkę pływającą. Poza dystrybucją silników świadczymy także usługi posprzedażowe. Posiadamy wiele serwisów, w tym serwisy mobilne. Dzięki temu możemy przeprowadzać obsługę okresową lub naprawić dany silnik, jeśli to konieczne.

W tym momencie rozmawiamy, będąc na Polboat Yachting Festival, ale jak wiemy, w samej Polsce odbywa się jeszcze kilka wydarzeń związanych z jachtingiem. Gdzie jeszcze można było lub można będzie dostrzec firmę Tezana?

To, w jakich wydarzeniach bierzemy udział, jest mocno uzależnione od produktu, z jakim aktualnie chcemy się pokazać. Na targach Polboat, które są skierowane do sektora rekreacyjnego, nie będziemy się pojawiali z silnikiem Cursor 16 (rys. 1), który jest dedykowany do dużych statków, ponieważ nikt tego po prostu tutaj nie kupi. Dlatego właśnie oferujemy produkty, które wiążą się bezpośrednio z branżą rekreacyjną.

Rys. 1. Cursor 16

Są to na przykład elektryczne silniki zaburtowe Elco (rys. 2) i mały, elektryczny silnik zaburtowy francuskiej firmy Temo (rys. 3). Posiadamy też na naszym stoisku stacjonarne silniki Elco (rys. 4). To wszystko będzie można zobaczyć także w trakcie targów Poland Boat Show albo Warszawski Salon Jachtowy. To są targi odbywające się jesienią w centrum wystawienniczym Ptak w Nadarzynie (Warszawa).

Rys. 2. Silniki zaburtowe Elco
Rys. 3. Silnik Temo
Rys. 4. Silnik stacjonarny

Z kolei jeśli chodzi o produkty przewidziane na rynek przemysłowy, to wystawimy się na targach, które powtarzają się co dwa lata w Gdańsku, czyli Baltexpo w centrum wystawienniczym Amber Baltic. Dodatkowo, przez rozwój sieci dealerskiej produktów Elco dość szybko rozwijamy naszych dealerów, którzy chcą wystawiać się na różnych innych imprezach. Jeden z nich na przykład będzie się wystawiał z naszymi silnikami na Majorce, tak więc tych wydarzeń będzie zdecydowanie przybywało, a sama firma Tezana i marka Elco będą coraz bardziej widoczne.

Jakie macie plany na najbliższe lata? Czego możemy się spodziewać od firmy Tezana?

Będziemy podążać za ogólnym trendem, poszerzając ofertę silników elektrycznych. Wiem, że firma Elco szykuje plany rozwoju kolejnych modeli napędów elektrycznych. Na ten moment nasze silniki elektryczne, porównując je do silników spalinowych, mają od 5 KM do 50 KM. Być może będziemy oferowali znacznie mocniejsze jednostki, o mocy rzędu 150-300 KM. Nie jestem w stanie określić, ile czasu zajmie rozwinięcie tych technologii, wolałbym więc na tym etapie nie mówić o szczegółach.

Wywiad przeprowadził:
inż. Jakub Wasiela
mgr inż. Marcelina Górzyńska

Literatura:
[1] https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/9387998,jelcz-rozbil-bank-na-himars-ach-oto-sensacyjny-kontrakt-polskiej-firm.html
[2] https://fptengines.pl/cursor-16/

Technika Zastosowań Napędów „TEZANA” Sp. z o.o.
ul. Gen. Kutrzeby 9; 05-082 Stare Babice
tel. 22 752 93 22
email: biuro@tezana.pl