Święto nauki na największych targach marine w Polsce.
11-12 października 2024 roku centrum wystawiennicze Ptak Warsaw Expo stało się miejscem spotkań naukowców, inżynierów oraz pasjonatów branży marine, którzy przybyli na II Sympozjum Techniki Motorowodnej. Wydarzenie, organizowane w ramach Boat Technica i Poland Boat Show, stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i prezentacji najnowszych osiągnięć w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji jednostek pływających.

W ciągu dwóch dni uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z prelekcjami specjalistów z całej Polski, m.in. z Gdyni, Warszawy, Wrocławia oraz Poznania. W programie widniały wykłady poświęcone m.in.: wykorzystaniu nowoczesnych materiałów, diagnostyce energochłonności, zastosowaniu napędów elektrycznych oraz wielu innym tematom ważnym dla rozwoju technologii wodnej.
Wymiana pasji i doświadczenia
Całą konferencję otworzyli Prezes Krajowej Izby Targowej Dariusz Drąg oraz Prezes Ptak Warsaw Expo Tomasz Szypuła [Rys. 1] słowami aprobaty dla Sympozjum, a także ku zaznaczeniu dobrej współpracy między organizatorami [1]. Podkreślili, jak ważne dla pielęgnowania i rozpowszechniania wiedzy są wydarzenia podobne do niniejszego. Uroczyste rozpoczęcie II STM przybliżyło również genezę działalności Politechniki Poznańskiej [2] oraz Międzywydziałowego Koła Naukowego PUT Powertrain dzięki prof. dr. hab. inż. Pawłowi Fuciowi, który był również chairmanem pierwszego dnia.

Prelegentami II Sympozjum Techniki Motorowodnej byli:
- Andrzej Kaleciński z Prime Marine [3], przedstawił Napędy elektryczne w jachtingu rekreacyjnym. Prezentacja była dowodem na to, że ekologiczne rozwiązania mogą być równie efektywne, co tradycyjne napędy spalinowe. Andrzej Kaleciński pokazał przykłady łodzi, które dzięki napędom elektrycznym zapewniają ciche i bezemisyjne pływanie.
- mgr inż. Michał Rawecki z Reversesolutions [4] poruszył temat Inżynierii odwrotnej w procesie budowy i modernizacji jachtów. Było to zwięzłe nakreślenie zastosowań skanerów 3D do precyzyjnej kontroli jakości projektów. Każdy słuchacz miał okazję zrozumieć, jak, dzięki tej technologii, można dokładnie przeanalizować stan jednostki i zdiagnozować potencjalne nieprawidłowości w konstrukcji.
- Grzegorz Szuszkiewicz i dr inż. Mateusz Papis z Politechniki Warszawskiej [5] przybliżyli wiedzę na temat Wykorzystania druku 3D w procesach projektowych i produkcyjnych [Rys. 2] – sektora przemysłu niezwykle popularnego w dzisiejszym świecie, bo idącego z nurtem potrzeb. Innowacyjny druk 3D już teraz zmienia procesy produkcyjne w różnych branżach, a technologia ta nie ominęła również transportu wodnego. Od elementów konstrukcyjnych po drobne części wyposażenia – drukowane komponenty mogą nie tylko obniżyć koszty produkcji, ale również pozwalają na personalizację oraz szybsze testowanie nowych rozwiązań.

- dr inż. Katarzyna Panasiuk z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni [6], która zaprezentowała Nowoczesne materiały i technologie wytwarzania jednostek pływających. Jej wykład wzbudził ogromne zainteresowanie, pokazując, jak dobór odpowiednich laminatów może wpłynąć na wytrzymałość, lekkość oraz ekologiczność jednostek pływających.
- Rafał Mierzwa z OEL Composites [7] przybliżył słuchaczom Nowoczesne kompozyty węglowe i bazaltowe. Wszystko, co trzeba wiedzieć o pokryciach łodzi i materiałach konstrukcyjnych. Te niezwykle lekkie, a zarazem wytrzymałe materiały pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa oraz zwiększenie osiągów łodzi. Prezentacja Rafała Mierzwy była wzbogacona o wizualizacje i przykłady praktyczne. Każdy słuchacz już wie, jaki kompozyt wykorzystać w konkretnej sytuacji, przy zachowaniu najlepszych jego cech.
- dr inż. Tomasz Gonciarz z firmy VETUS [8] przedstawił prezentację pt.: Wpływ właściwego rozmieszczenia silnika oraz poprawny dobór elementów przeniesienia napędu na osiągi i eksploatację jachtu. To była idealna okazja, aby przekonać się, jak napędzana jest jednostka pływająca oraz jakie urządzenia najlepiej nadają się do konkretnych aplikacji technicznych.
- Sebastian Freda z Politechniki Poznańskiej, jedyny student w gronie prelegentów, zaprezentował Autonomiczność jednostek pływających, czyli przegląd systemów ułatwiających sterowanie jachtem [Rys. 3]. Urządzenia i algorytmy, których wykorzystanie stawia pytanie, czy sztuczna inteligencja może w przyszłości przejąć rolę sternika i zastąpić całą załogę. Sebastian Freda omówił systemy, które mogą analizować warunki na wodzie, podejmować decyzje na podstawie danych z czujników oraz własnego doświadczenia.

- dr inż. Jędrzej Kasprzak z Politechniki Poznańskiej omówił Zwiększanie dostępności jednostek pływających – przykłady adaptacji dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wykład ten przypomniał, że innowacje w technice motorowodnej mogą przyczynić się do inkluzywności i równości w dostępie do transportu wodnego. Zaawansowana technologia może służyć nie tylko lepszym osiągom, ale także tworzeniu łodzi dostępnych dla każdego.
- dr hab. inż. Wojciech Cieślik z Politechniki Poznańskiej przedstawił zagadnienie: Elektryfikacja branży jachtowej – jak wytwarzać, magazynować i zużywać energię na łodziach rekreacyjnych [Rys. 4]. Co zrobić, aby cały napęd elektryczny na łodziach działał zgodnie z założeniem? Wykład ten stanowił cenne źródło wiedzy na temat systemów fotowoltaicznych i magazynowania energii oraz pokazał, że sternik musi dysponować wiedzą na temat wszystkiego, co dzieje się na pokładzie, ale przede wszystkim tego, co się dzieje pod nim. Tej prelekcji towarzyszyło także bogate uzupełnienie informacji o specyfikacji technicznej łodzi POWERboat [9].
- dr inż. Maciej Cholewiński z Politechniki Wrocławskiej [10] szczegółowo omówił Wykorzystanie technologii fotowoltaicznych w transporcie wodnym w ujęciu systemowego podejścia do procesu ewolucji współczesnych zespołów napędowych. Energia słoneczna to teraźniejszość i przyszłość, a dzięki nowym technologiom jej wydajność na jednostkach pływających rośnie w szybkim tempie.

Uznanie dla MKN PUT Powertrain
Podczas Sympozjum miała miejsce wyjątkowa uroczystość – MKN PUT Powertrain otrzymało medale Quality & Innovation w kategoriach „Innowacja” oraz „Współpraca” [Rys. 5]. To prestiżowe wyróżnienie zostało przyznane przez Prezesa Krajowej Izby Targowej Dariusza Drąga oraz Prezesa Ptak Warsaw Expo Tomasza Szypułę i podkreśla rolę, jaką MKN PUT Powertrain odgrywa w rozwoju polskiej techniki motorowodnej. To także dowód na to, że młode pokolenie inżynierów i naukowców jest gotowe stawiać czoła wyzwaniom, jakie niesie przyszłość.

Wydarzenie miało także specjalny charakter dzięki patronatowi Jego Magnificencji Rektora Politechniki Poznańskiej, prof. dr. hab. inż. Teofila Jesionowskiego oraz wsparciu organizacyjnemu targów Boat Technica i Poland Boat Show. Dzięki tej współpracy II STM stało się wydarzeniem o wyjątkowej renomie, a całe sympozjum można uznać za kamień milowy w branży motorowodnej w Polsce.
Plany na przyszłość
II Sympozjum Techniki Motorowodnej ponownie okazało się sukcesem, gromadząc szerokie grono profesjonalistów i miłośników wodnych innowacji. Przekrój tematów i różnorodność ekspertów sprawiły, że każdy uczestnik mógł wynieść z wydarzenia praktyczną wiedzę, inspirację oraz perspektywę na przyszłość. Konferencje takie jak ta potwierdzają, że Polska ma ogromny potencjał w dziedzinie techniki wodnej. Różnorodność wykładów – od nowoczesnych materiałów, przez napędy elektryczne, po fotowoltaikę i autonomiczność – świadczy o dynamicznie rozwijającej się branży, która staje się coraz bardziej ekologiczna, dostępna i zaawansowana technologicznie.
Już teraz organizatorzy zapraszają na III Sympozjum Techniki Motorowodnej, które odbędzie się wiosną, wraz z premierą projektu łodzi solarno-wodorowej POWERboat.
dr hab. inż. Wojciech Cieślik
inż. Sebastian Freda
Politechnika Poznańska
Zdjęcia: inż. Aleksander Ludwiczak
Politechnika Poznańska
Bibliografia:
[1] https://warsawexpo.eu/
[2] https://put.poznan.pl/
[3] https://primemarine.com.pl/
[4] https://reversesolutions.pl/
[5] https://www.meil.pw.edu.pl/MEiL/Studia/Studia-podyplomowe/Akademia-3D-projektowanie-i-druk-3D
[6] https://wm.umg.edu.pl/
[7] https://oel-composites.com/
[8] https://vetus.com/pl/
[9] https://power.put.poznan.pl/
[10] https://pwr.edu.pl/