Zapcat Thundercat Polska. Ekstremalne wyścigi dwuosobowych katamaranów

24 lutego 2021 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 8, Wodna pasja

Pierwsze wzmianki o Thundercatach w Polsce pojawiły się w 2010 r. Szlaki dla tych dwuosobowych katamaranów w naszym kraju przecierały dwie załogi, które z powodu braku lokalnych imprez jeździły po Europie, aby brać udział w wyścigach.

W 2015 r. poznański motorowodniak dostrzegł potencjał drzemiący w tych niepozornych pontonach. Przy wsparciu ze strony klubu motorowodnego WGSW Kilwater z Czerwonaka zaczął promować na terenie całego kraju zawody w formie wyścigów pontonami (rys. 1, 3). Z uwagi na ekstremalny charakter sportu, początkowo trudno było znaleźć chętnych do wspólnej zabawy, pomimo powszechnego podziwu, jaki wzbudzają te wyścigi.

Rys. 1. Pływanie bez balastu co-pilota nawet na spokojnej wodzie wymaga doświadczenia

Przełom nastąpił w roku 2020, kiedy do Polski sprowadzono łącznie ok. 10 pontonów, w tym kilka nowych, prosto od producentów z RPA [1-4]. Kolejne załogi zadeklarowały chęć uzyskania licencji sportowych klasy P750 Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego. Aktualnie największe skupisko pontonów zlokalizowane jest w okolicach Trójmiasta – 6 szt., Warszawy – 4 szt., Poznania – 3 szt., pozostałe ok. 7 szt. rozsiane są po kraju.

Thundercat Zapcat są pompowanymi katamaranami o długości 4,1 m. Napędzane są silnikami o mocy 50 KM. Dzięki niewielkiej wadze (rys. 2) osiągają prędkości maksymalne rzędu 120 km/h. Pierwsze pontony typu Thundercat zostały zbudowane w latach 80. w RPA jako łodzie ratunkowe. Szybko jednak zostały przysposobione do rywalizacji sportowej, budząc zachwyt na całym świecie. Załoga każdego pontonu składa się z dwóch osób: sternika-pilota i co-pilota, który poprzez odpowiednie przemieszczanie ciężaru swojego ciała wpływa na pochylenie i kurs łodzi. Obecnie mistrzostwa z udziałem wspomnianych łodzi odbywają się w RPA, Australii, Nowej Zelandii oraz wielu krajach europejskich. Niestety cięgle jeszcze nie mamy oficjalnych imprez sportowych tego typu w Polsce (rys. 7). Polskie zespoły współpracują obecnie z niemiecką ligą German Inflatable Powerboat Association, G.I.P.A. [5].

Rys. 2. Konstrukcja i parametry łodzi typu Zapcat (na podstawie [6])

Wychodząc naprzeciw wszystkim kochającym wodę wspomnieć należy również o możliwości wykorzystywania Zapcatów do spokojnego rodzinnego pływania rekreacyjnego z użyciem silnika lub wioseł oraz daszka przeciwsłonecznego (bimini) itp.

Rys. 3. Przygotowania do startu z wody – możliwe są również starty z plaży oraz przy pomostach

Najpopularniejsze zawody odbywają się na torze w kształcie litery M (dyscyplina SURF) – z dominującymi skrętami w lewo (rys. 4). Kolejną dyscypliną jest pętla zgodnie z wyznaczoną trasą – circuit. Najbardziej wymagającymi zawodami są Longhaul – wyścigi długodystansowe oraz ultra długodystansowe. Łodzie do tych zawodów muszą być dodatkowo wyposażone między innymi we flary, apteczkę, zapas wody oraz radio VHF lub telefon. Najsłynniejsze na świecie są zawody odbywające się na przełomie roku w RPA [7].

Rys. 4. Widok z pokładu Zapcata wraz z prędkością i zapisem trasy z systemu GPS podczas omijania przeszkód wyznaczających pętle toru wyścigowego [5]

Z dniem 01.01.2018 r. dzięki przychylności zarządu oraz członków klubu WGSW Kilwater rozpoczęła działalność sekcja sportowa Thundercat Racing Poland. Sekcję tworzy grupa pasjonatów wyścigów łodzi typu Zapcat Thundercat. W klubie aktualnie są dwie licencjonowane załogi w klasie P750. Główne cele na sezon 2021 to między innymi:

  • dobór, przeszkolenie i przygotowanie załóg i sprzętu,
  • organizacja pierwszych w Polsce oficjalnych wyścigów,
  • prezentacja łodzi i pokazy podczas imprez organizowanych nad wodą,
  • przygotowanie do maratonu Kołobrzeg – Nexo (Born­holm) – Kołobrzeg.
Rys. 5. Załogi klubu WGSW Kilwater (zapraszają wszystkich chętnych nowych wrażeń na wodzie)

Wychodząc naprzeciw wszystkim kochającym sporty wodne Thundercat Racing Poland oferuje pomoc w zakupie nowych oraz używanych łodzi i sprzętu. Osoby zainteresowane dołączeniem lub stworzeniem załogi mogą kontaktować się z Adamem (603 848 333) z sekcji sportowej klubu WGSW Kilwater.

Autorzy:
Adam Suszczyk
Wojciech Cieślik

Rys. 6. Stosunek mocy do masy wynoszący dla samej łodzi 0,625 KM/kg umożliwia efektowne wyskoki na falach [6]
Rys. 7. Zawody organizowane przez Uniwersytet Morski w Gdyni wspierający rozwój Zapcatów w Polsce

Bibliografia:
[1] www.aquariusinflatables.co.za
[2] www.ceasarinflatables.co.za
[3] www.infantainflatables.com
[4] www.gemini-marine.com
[5] www.thundercatgermany.com
[6] www.zapcat-racing.com
[7] www.trans-agulhas.com