Firma VETUS, twórca kompletnych systemów pokładowych do łodzi, ogłosiła, że wydano zezwolenie na stosowanie hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO) w morskich silnikach wysokoprężnych serii D i M-Line. Zatwierdzenie i certyfikacja następuje po intensywnym okresie testów laboratoryjnych i terenowych.
HVO, znany również jako odnawialny olej napędowy lub ekologiczny olej napędowy, to paliwo podobne do oleju napędowego, które można wytwarzać bez zasobów kopalnych. To paliwo o niższej emisji dwutlenku węgla jest bardziej zrównoważoną alternatywą dla oleju napędowego i zawiera niską zawartość siarki i związków aromatycznych. HVO pochodzi z różnych źródeł lipidów, z których najpowszechniejszymi są olej roślinny, łój lub zużyty olej kuchenny.
Stosowanie paliw odnawialnych, takich jak HVO, znacznie zmniejsza emisję spalin w postaci CO2, CO, HC, NOx i PM, nawet o 90%. HVO spala się czyściej niż biodiesel pierwszej generacji lub olej napędowy mineralny. Ponadto, dzięki dobrej odporności na utlenianie, nie jest podatny na rozwój bakterii.
HVO może być stosowany jako bezpośredni zamiennik kopalnego oleju napędowego w dowolnym certyfikowanym silniku VETUS, zarówno czysty (EN 15940), jak i zmieszany w dowolnej proporcji z olejem napędowym (EN 590). Stosowanie HVO nie wymaga modyfikacji silnika, co przynosi duże korzyści obecnym klientom, którzy mogą przejść na HVO bez dodatkowych kosztów.
– Firma VETUS poczyniła już duże postępy w dziedzinie napędów o zerowej emisji dzięki opracowaniu serii napędów elektrycznych E-Drive – mówi Tomasz Gonciarz, dyrektor firmy VETUS w Polsce. – Zatwierdzenie HVO dla naszych silników serii D i M to kolejny znaczący postęp dla naszych Klientów, którzy chcą zmniejszyć emisję spalin, jednocześnie ciesząc się czasem spędzonym na wodzie – dodaje.
W przypadku przejścia na paliwo HVO firma VETUS zaleca właścicielom silników skontaktowanie się z przedstawicielem lub sprzedawcą firmy VETUS i przestrzeganie instrukcji obsługi.