Napęd elektryczny E-POD

6 kwietnia 2022 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 12, Osprzęt jachtowy

E-POD łączy silnik, zawieszenie, chłodzenie, skrzynię biegów, sprzęgło, wał napędowy i śrubę napędową w jednym kompletnym systemie. To oszczędzające miejsce rozwiązanie eliminuje potrzebę stosowania skrzyni silnika i wału napędowego w łodzi.

Przyspieszenie z silnikiem E-POD jest mocniejsze i szybsze niż z silnikiem Diesla. Przekładnia i sprzęgło nie są wymagane w przypadku elektrycznego układu napędowego, co oznacza, że ​​podczas cofania śruba oraz silnik elektryczny musi natychmiast się zatrzymać, a następnie obrócić w przeciwnym kierunku. Aby umożliwić szybki manewr do tyłu, podobnie jak przy użyciu sprzęgła, firma VETUS opracowała aktywne elektroniczne hamowanie.

Zapewniając pełną kontrolę nad łodzią, z bezpośrednim ruchem i bez opóźnień, aktywne elektroniczne hamowanie dla E-POD umożliwia wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego, aby szybko i aktywnie zmieniać kierunek obrotów. Dzięki aktywnemu hamowaniu elektronicznemu można w razie potrzeby zatrzymać łódź na jednej jej długości. Użytkownik ma pełną kontrolę i doświadcza znanego sposobu żeglowania, z zaletami silnika elektrycznego o wysokim momencie obrotowym.