Lamdo Yachts: ekskluzywne jachty motorowe typu trawler

13 kwietnia 2023 | Biuletyn Techniki Jachtowej nr 15, Technika jachtowa

Wywiad z Błażejem Predko, właścicielem stoczni Lamdo Yachts.

Analizując nowości na polskim rynku przemysłu jachtowego, spotykamy się z Błażejem Predko, który jest założycielem Lamdo Yachts, firmy produkującej w Giżycku na Mazurach jachty motorowe.

Szlaki wodne na Mazurach mogą zmienić rutynową godzinną trasę samochodem w niezapomnianą całodniową przygodę [1]

Lamdo Yachts to pierwszy polski producent ekskluzywnych jachtów motorowych typu trawler. Stocznia założona została w 2018 roku przez Błażeja Predko, który od wielu lat związany jest z produkcją jachtową w Polsce. Pierwszy model produkcyjny LY 30+ opuścił halę w czerwcu 2022 roku. Natomiast oficjalna premiera LY 30+ odbyła się w trakcie lipcowego POLBOAT Yachting Festival Gdynia 2022. Jacht zdobył wtedy uznanie nie tylko publiczności, ale i jurorów głównego konkursu targowego Gdynia POLBOAT Award, którzy nominowali go w kategorii najładniejszy jacht motorowy do 11 m długości.

Panie Błażeju, proszę nam opowiedzieć o sobie i swoim doświadczeniu w branży jachtingowej.

Ze względu na to, że pochodzę z Węgorzewa na Mazurach, od dawna zajmuję się przemysłem jachtowym i turystycznym właśnie w tym regionie. Od najmłodszych lat pracowałem w firmach czarterujących jachty w różnych lokalizacjach na obszarze Mazur, obsługiwałem cały proces wynajmu, jak również byłem sternikiem jachtów żaglowych, motorowodnych oraz dużych jachtów typu houseboat i pełnomorskich jachtów motorowych. Po ukończeniu SGGW na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji w Warszawie zostałem zatrudniony w jednej z większych stoczni na Mazurach, która specjalizowała się w produkcji houseboatów, jako specjalista ds. planowania i kontroli produkcji, gdzie odpowiadałem za procesy produkcyjne i cały dział stolarni. Na studiach poznałem również procesy sterowania maszyn CNC, co w przypadku naszych projektów w Lamdo Yachts jest często używane.

Koncept łodzi projektanta Tony Castro [2, 3]

Często korzystając z firm czarterujących jednostki pływające wynajmujemy jacht lub motorówkę innego producenta, nieznającego zapotrzebowań uwarunkowanych chociażby akwenem czy pobliskimi atrakcjami. Państwo zmienili jednak podejście do biznesu i stworzyliście jacht, który ma spełniać oczekiwania i wymagania armatorów czarterujących łódź Waszej produkcji. Proszę opowiedzieć o jachcie motorowym LY 30+.

Założenia firmy Lamdo Yachts stawiają na solidne wykonanie, oryginalny design oraz dbałość o detale. Dlatego też pierwszy model z nowej linii łodzi motorowych dla Lamdo Yachts został zaprojektowany przez światowej sławy projektanta Tony’ego Castro w oparciu o naszą wiedzę, wytyczne i doświadczenie zdobyte na przestrzeni lat. Jest to ekskluzywny jacht motorowy typu trawler. Naszym celem jest produkcja łodzi w oparciu o najwyższe standardy europejskie, wysoką jakość, materiały i sprzęt. Zależy nam, aby na każdym metrze jachtu można było odczuć nowoczesność, komfort oraz bezpieczeństwo. Nasza marka została stworzona z pasji do pływania, inspiracją dla nas był pomysł na spędzanie czasu w określony, wyjątkowy sposób, odpowiadający indywidualnym potrzebom najbardziej wymagających klientów.

LY 30+ FLY TRAWLER

Zaprojektowanie łodzi przez takiej klasy projektanta to innowacyjność obserwowana na każdym metrze jednostki. Proszę nam powiedzieć o najważniejszych elementach poprawiających komfort i bezpieczeństwo użytkowania.

Projekt, współfinansowany ze środków unijnych, którego założenia projektowe wypracowaliśmy z biurem Tony’ego Castro, składał się z kompletnego modelu jachtu, jego kadłuba, pokładu, sterówki – wszystko wykonane zgodnie z naszymi wytycznymi. Głównymi założeniami były gabaryty jednostki, które są znacznie większe od innych podobnych łodzi (długość całkowita 9,6 m, na co składa się długość kadłuba 8,5 m i metrowa platforma, szerokość jachtu to 3,49 m). Najważniejszą cechą jachtu jest skoncentrowanie życia na jachcie wokół sternika, dzięki czemu nie jest on odizolowany od pozostałej części załogi – życie toczy się na pokładzie. Obecny model jachtu LY 30+ wyposażony jest w dwie przestronne kabiny pod pokładem, z zabudową meblową zapewniającą komfort użytkownikom. Dostęp do prysznica zaprojektowano bezpośrednio z kabiny kapitańskiej oraz z korytarza. Na przeciwnej burcie znajduje się przestronna pełnowymiarowa toaleta. Jednostka posiada rozbudowany, bogato wyposażony kokpit, w którym zastosowano rozwiązania charakterystyczne dla wielkogabarytowych, luksusowych jachtów. Kadłub o niskim oporze może być napędzany silnikiem zaburtowym spalinowym lub elektrycznym. Jacht z zewnątrz prezentuje się bardzo oryginalnie. Trudno pomylić go z inną łodzią, ponieważ posiada charakterystycznie spłaszczony dziób. Kokpit otwierają trzyskrzydłowe drzwi oraz podnoszone okno w stylu barowym, co zapewnia duże poczucie komfortu, przestrzeń i znakomitą widoczność. Kabinę powiększyło usunięcie prawego przejścia burtowego. Zaraz nad kambuzem znajduje się strefa sternika z przesuwnymi drzwiami. Lewa burta to kanapa w kształcie litery L z dopasowanym obok stołem, który po obniżeniu pełni funkcję dwuosobowego wygodnego łóżka do spania. Vis-a-vis kanapy znajduje się blat z wbudowanymi urządzeniami kuchennymi. Łódź może być napędzana silnikiem od 60 do 250 koni mechanicznych, możliwe jest zamontowanie dwóch silników, zapewniając w ten sposób zabezpieczenie w razie awarii jednej jednostki napędowej. Bezpieczeństwo na jachcie zapewnia nam wysoka burta, praktycznie na każdym metrze jachtu można znaleźć podporę w czasie chodzenia. Jacht może być wykonany zarówno w kategorii B (dopuszczalna liczba osób 6) lub w kategorii C (10 osób). Nasze produkty cechują się dokładnością ze względu na połączenie nowoczesnych technologii wytwarzania, takich jak frezowanie, obróbka CNC, skanowanie i drukowanie 3D.

Projekty Tony’ego Castro [2] to jedne z najpiękniejszych łodzi motorowych i żaglowych, których motto to: „design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works and that takes experience” (tłum.: Projekt (łodzi) to nie tylko jej wygląd i odczucia, projekt określa sposób jego działania a to wymaga doświadczenia). Studio znajdujące się w Anglii działa już ponad 40 lat, mając na swoim koncie ponad 500 projektów i ponad 10 000 łodzi pływających po wodach całego świata.

Państwa projekt został doceniony przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu oraz Polskę Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych, dzięki czemu bierzecie udział w największych targach jachtowych w Miami (USA). Życzymy powodzenia i wielu zamówień z rynku międzynarodowego.

Tak, to dla nas wielka okazja na wypłynięcie na szerokie wody! Liczymy na nawiązanie kontaktów, badając nowy rynek docelowy. Jako młoda firma poszukujemy również partnerów biznesowych oraz dealerów, dzięki którym będziemy mogli rozwinąć sieć sprzedaży.

Pokład górny
Pokład główny
Pokład dolny

Jakie są Państwa dalsze plany?

Kolejne plany Lamdo Yachts to dodanie drugiego modelu, LY 25+, do oferty, niezmiennie we współpracy ze studiem Tony’ego Castro. Firma rozważa plany dodania trzeciego jachtu motorowego, który mógłby stać się nowym okrętem flagowym w nadchodzących latach. Dodatkowo planujemy wprowadzenie linii akcesoriów do zabaw na wodzie, takich jak zjeżdżalnia, ścianka wspinaczkowa i jacuzzi – o czym opowiemy Państwu w przyszłości.

Serdecznie dziękuję za przybliżenie nam Państwa łodzi, w przyszłości z chęcią sprawdzimy jej właściwości nautyczne w naturalnym środowisku, pokazując naszym Czytelnikom styl pływania LY 30+. Życzymy Państwu i Waszym klientom stopy wody pod kilem! 

Wywiad przeprowadził
dr inż. Wojciech Cieślik


Źródła:
[1] https://mazury24.eu/szlaki-wodne
[2] https://www.lamdoyachts.com
[3] https://www.tonycastroyachts.com
[4] https://www.miamiboatshow.com